Культурний імідж індустріального міста, як нове обличчя Красноармійська

Головна статті
Культурний імідж індустріального міста, як нове обличчя Красноармійська
Cultural image of industrial city as a new face of Krasnoarmiisk
Всі сторінки

 

Тематика: Від Магдебурга до твого міста

Назва: Культурний імідж індустріального міста, як нове обличчя Красноармійська

Автори: Анікєєва Ганна, Іщенко Денис

 


Красноармійськ, 2012 рік

Міста – вони як люди, у кожного – своє обличчя, притаманний лише йому запах ранкової кави, візерунок квітів у сквері, свій мовний діалект,  свій ритм життя. Саме за цю неповторну ауру ми і любимо свої місця, великі і малі. Багато хто з українців з задоволенням відвідує європейські міста і містечка під час подорожей. Кожний мандрівник звертає увагу і на їх охайність, чемність, і на уміння зберігати і пишатися сторінками своєї історії, позиціонувати себе як міську громаду, в тому числі і завдяки видимим ознакам. Іншими словами,  шлях від Магдебургу, як батьківщини міського самоврядування, до нашого міста ще попереду…

В сучасних економічних умовах конкуренція за ресурси є постійним атрибутом зовнішнього середовища, в якому функціонують та розвиваються  міста країни. Високий рівень мобільності  потребує від суб’єктів уміння утримувати наявні ресурси та створювати умови, щоб залучити нові. В таких умовах  доцільне грамотне формування і ефективне використання бренду міста, власний імідж, який би відобразив усі його  позитивні ознаки, історію та сучасність.

Якщо порівняти місто з компанією, то стає зрозумілим, що для успішної діяльності місто, як і будь-яка компанія, повинно мати свій бренд.  Бренд (англ. brand) — комплекс понять, які узагальнюють уявлення людей про відповідний товарпослугу, компанію або особистість. Протягом  свого існування міста формують свій імідж незалежно від того,  цілеспрямовано здійснюється політика брендингу чи ні. Брендинг – це процес формування іміджу бренду протягом тривалого періоду через створення додаткової вартості, емоційної або раціональної «обіцянки» торгової марки або немарочного продукту, що робить його більш привабливим для кінцевого споживача.

Виходячи з цього, можлива ситуація, що такий стихійно створений бренд міста не буде привабливим для потенційних інвесторів, туристів, нових жителів, або навіть існуючих. В цьому разі доцільно звернутися до ребрендингу. Під ребрендингом (англ. rebranding) розуміють комплекс заходів щодо зміни бренду, або його складових: назви, логотипу, візуального оформлення бренду зі зміною позиціювання, зміна цілісної ідеології бренду. Мається на увазі, що в компанії або (в нашому випадку – місті) відбулися досить сильні зміни. Вдалий ребрендінг дозволить місту вийти на новий рівень розвитку, привернути увагу нових жителів і збільшити лояльність існуючих.

Мета  роботи – використовуючи поняття «бренд» та «ребрендинг», проаналізувати етапи формування стихійного бренду  та можливості ребрендингу  і наближення міста до європейських взірців на прикладі   Красноармійська Донецької області.

Сучасний Красноармійськ є містом обласного значення, районний центр. Займає площу 39,2 км. кв. На кінець 2010 року населення міста Красноармійськ  з населенням селища Шевченко і міста-супутника Родинське становило 77994 осіб.

За роки існування (статус міста встановлено в 1938 р.) у Красноармійська  сформувався бренд індустріального міста, міста шахтарів, залізничників та будівельників. Найбільш активне формування традиційного іміджу припало на 60-70-і роки ХХ ст., коли до складу Красноармійська входив  Димитров з його вугільними підприємствами, коли працювала шахта № 19-20 ім. Т.Г. Шевченка, коли місто активно розбудовувалося,  завдяки роботі декількох підприємств будівельного комплексу. Саме тоді місто прикрасили житлові  мікрорайони «Південний», «Шахтарський», «Сонячний», «Лазурний».

Основними позитивними рисами існуючого традиційного іміджу міста є:

 

  • Сприятливі для життя кліматичні умови;
  • вигідне географічне місцезнаходження на межі з Дніпропетровською областю та на перетині залізничних і автомобільних шляхів, що з’єднують Донецьк і Київ;
  • наближеність до обласного центру (56 км);
  • стабільна робота місцевих підприємств, особливо – вугільних, (а з нею - і стабільні надходження податків до місцевого бюджету);
  • знаність кращих вугільних підприємств (ПАТ «Шахтоуправління «Покровське» і ДП ВК «Краснолиманська») не лише в регіоні, а і в Україні;
  • соціальна політика місцевих підприємств і місцевої влади;
  • широкі можливості для організації дитячого дозвілля, спортивних занять і духовного зростання;
  • наявність у місті двох вищих навчальних закладів різного рівня акредитації та різних профілів навчання (Красноармійський індустріальний інститут та Красноармійське педагогічне училище);
  • відсутність у місті соціальних і національних конфліктів;
  • сприятлива (порівняно з іншими містами Донбасу) екологічна ситуація (найбільші промислові підприємства знаходяться поза межами міста) та інше.

 

Недоліком традиційного  іміджу є його застарілість та консерватизм. Він став звичним настільки, що майбутні зміни в місті здаються неможливими навіть у сміливих мріях.  Існуючий традиційний імідж  вже  не відповідає реаліям: будівництво давно уже не виступає його складовою, оскільки будівельна галузь припинила своє існування. За останні роки відкриті нові підприємства, створені нові робочі місця, проте спостерігається розбалансованість у зайнятості чоловіків і жінок. Останнім значно складніше знайти роботу. Майбутнє міста – це молодь, яка повинна бачити перспективи розвитку. На жаль, значна частина молоді міста, яка не планує пов’язувати своє майбутнє з вугільною галуззю, після закінчення вузу намагається залишитися в крупних містах. Сучасний бренд повинен охоплювати минуле, теперішнє та майбутнє міста, щоб мати змогу змінюватися під впливом часу так, як це необхідно.

Отже, Красноармійську необхідний  ребрендинг. Імідж міста потрібно оновити, більше спрямувати його на молодь, на втілення різноманітних новацій.  Історія дає нам, жителям Красноармійська і Донбасу,  прекрасний шанс – проведення в Україні Євро-2012, що передбачає і залучення туристів, любителів спорту, можливість поширення інформації про місто і його жителів.

Буде правильним, якщо розпочати ребрендинг з використання явних переваг міста та сконцентрувати на них увагу.  Для ініціаторів ребрендингу доцільно використовувати гасло: «Говори, інакше за тебе скажуть інші!»  Як головний напрямок ребрендингу пропонуємо визначити культуру і культурний розвиток.

Вважаємо, що розпочати необхідно з міської символіки. Вдосконаливши ці складові видимої ознаки міста, Красноармійськ можна зробити впізнаним не лише для власних жителів, але й для мешканців інших населених пунктів. Герб, гімн і прапор міста необхідно описати, зазначити їх авторів, затвердити рішенням міської влади. Якщо виконати їх зображення професіонально і тиражувати як у місті (наприклад, куточки міської символіки у навчальних закладах, на залізничному та автовокзалі тощо), так і на під’їзних шляхах до нього, то можна сприяти як формуванню позитивного бренду, так і піднесенню патріотизму мешканців. Вигідно б підкреслило статус міста і складання власного логотипу, емблеми, слогану.

Свого часу у нашому місті проживав всесвітньо відомий композитор М.Леонтович. Американці в одній із серій фільму «Один вдома» . виконують його «Щедрика» англійською мовою. А як користуємося цим фактом ми? На будівлі залізничного вокзалу розміщена меморіальна дошка, проте мало хто з   пасажирів її бачить. Перші музичні фрази його безсмертного «Щедрика» могли б стати музичним позивним, наприклад, на залізничному вокзалі, з територією якого і була пов’язана діяльність композитора. Цим музичним позивним можна було б зустрічати і проводжати, наприклад, столичні поїзди.

Цікавим проектом виглядає підготовка і випуск комп’ютерного диску «Вас вітає Красноармійськ» (з можливістю щорічного оновлення), в якому було б і зображення міської символіки, і її описання, і коротко викладена історія, і відомості про історичні пам’ятки, і фото почесних жителів міста. До речі, ТК «Орбіта» декілька років тому зняла  прекрасний кліп про наше місто і він досить довго транслювався кожного ранку. За кадрами кліпу, автор якого залишився невідомим, звучить пісня про рідне місто, яку багато хто з жителів вважає гімном місту. Допомогти у створенні диску можуть ентузіасти, люди із свіжим та творчим мисленням, і, звичайно, фахівці.  Такий диск за демократичною ціною стане прекрасним подарунком і для гостей, і для кожного жителя. Є потреба і у створенні грамотного фотоальбому  про місто. Видання, що побачили світ напередодні 135-річчя Красноармійська, на жаль, не відповідають меті і не витримують критики, оскільки не мають загальної концепції.

Позитивною характеристикою Красноармійська є його вдале місцезнаходження. Використовуючи це, можна зробити так, що про Красноармійськ дізнаються багато людей з позитивних сторін. Не зайвим було б створити розвинену систему навігації містом. Розташувати в місцях, де прибувають гості, спеціальні мапи міста, на яких  будуть позначені, наприклад, місця, де можна переночувати (готелі), основні автобусні маршрути, місця пам’яток культури тощо.  Відділ культури може розробити декілька варіантів піших екскурсій містом і включити до них не лише стаціонарний історичний музей, а ї музеї, cтворені у навчальних закладах ОШ№5, ОШ№2, ОШ№12. Слід звернути увагу і на пам’ятники історії і культури. Не можна сказати, що їх у нас замало. Міська влада намагається слідкувати за їх станом. Але високохудожні пам’ятники, які б мали загальноукраїнське значення, у нас відсутні.

В Красноармійську функціонує індустріальний інститут, який також є великим плюсом для міста. Організація  студентського фестивалю, який, так чи інакше, приверне до участі всі навчальні заклади міста, покаже захоплення молоді, стане святом, яке молоді люди самі ж організують і проведуть, може стати платформою для реалізації ідей, пов'язаних з поліпшенням іміджу міста та показником його культурної спрямованості. Захід такого широкого масштабу приверне увагу і за межами міста, буде висвітлюватися ЗМІ. Міська влада, ставши спонсором і допомагаючи студентам у такому починанні, зможе показати свою активність у сприянні молодіжним ініціативам (що позитивно позначиться на думці про місто серед молодого покоління), позицію, що стосується розвитку соціальної сфери, досягнення міста в цій сфері і т.д. Такий фестиваль може сприяти поліпшенню іміджу самої міської влади, встановленням нових зв'язків з організаціями та навчальними закладами інших міст. Проект такого студентського культурного фестивалю було складено студентами в КІІ ДонНТУ і ставить однією з головних своїх цілей покращення іміджу інституту та міста.

В  організації ребрендінгу необхідно поставити питання про підготовку серйозного історичного нарису про Красноармійськ. Треба зробити видання, в яке будуть занесені імена та історичні події, досягнення видатних людей, руками яких розвивається місто, відомості про економічний, культурний, соціальний розвиток. Така робота під силу авторському колективу фахівців і такі люди в місті є – викладачі Красноармійського індустріального інституту мають досвід у підготовці таких видань. Було б дуже логічно і доцільно, якби  міська влада змогла виступити організатором і замовником такого дослідження і профінансувати його. І комп’ютерний диск, і фотоальбом, і книга про місто – це ті «ластівки», що розлетяться за його межі і будуть поширювати позитивну інформацію про Красноармійськ. Разом вони являють собою масовану інформаційну піаркомпанію, яка позитивно позначиться на сприйнятті оновленого бренду Красноармійська.

Якщо поставити за ціль зміни бренду в напрямку розвитку Красноармійська як культурного міста, яке буде привабливим для всіх, то потрібно, перш за все, вирішити елементарні насущні проблеми, які негативно впливають на імідж міста. В основному це стосується проблем з комунальним обслуговуванням. Акцент можна зробити на поліпшенні якості обслуговування електрозв'язку: вирішити проблему з перебоями електрики. Зробити якісний ремонт доріг на мікрорайонах, віддалених районах міста, доріг, які є «обличчям» міста. Провести поступовий ремонт системи водопостачання. Прибрати сміття з вулиць і зробити повітря чистим, особливо це стосується осіннього сезону. Необхідно також терміново розробити продуману концепцію естетичного вигляду міста. Такі зміни покращать думку про місто існуючих жителів, а поширення інформації про події привабить нових. Декілька років підряд міська рада цілеспрямовано працювала над проблемою освітлення вулиць і змогла її подолати. Отже, маємо позитивний досвід розв’язання застарілих проблем.

Красноармійськ має значний культурний потенціал, на що треба звернути увагу. Хоча, з одного боку в місті регулярно проводяться різноманітні семінари та зустрічі про шкоду куріння, алкоголю, наркотиків, але з іншого боку відсутні такі місця відпочинку для молоді, де заборонено продаж алкогольних напоїв та тютюнових виробів. Тому необхідне стимулювання місцевою владою створення місць сімейного відпочинку, де можна провести час з дітьми, з  близькими та друзями. Наразі ж, ті місця відпочинку, які планувалося побудувати, залишилися недобудованими.

В мікрорайоні «Шахтарський» пустує покинутий гуртожиток, в якому  можна було б зробити притулок для людей, що не мають постійного місця проживання, з пропозицією для початку робочих місць, не потребуючих особливої кваліфікації, медичним обслуговуванням, забезпеченням їх їжею та засобами першої необхідності. Фінансування  такого закладу можна провести за рахунок благодійних внесків.

Також у Красноармійську достатньо спортивної молоді. Побудувати площу для любителів кататися на скейті та роліках було б дуже доцільним заходом. Оскільки зараз цей спорт активно розвивається серед молодих людей. Наша прекрасна рекреаційна зона – парк «Ювілейний» - міг би стати в тому числі і місцем для проведення змагань з пейнтболу, звичайно, за умови збереження зелених насаджень.

Не зайвим була б організація у Красноармійську грамотної ПР-компанії, яка була б зосереджена на реалізації інноваційних проектів, пошуку партнерів, налагодженні з ним взаємовигідних відносин та виконанні багатьох інших завдань у політиці, бізнесі, управлінні.

Така ПР-компанія могла б передбачати формування певної громадської думки, сприяти реалізації окремих програм міста, підвищення суспільної значущості, соціальної ролі ділових людей, громадських діячів, керівників органів управління, фірм (організацій), законотворчій діяльності з урахуванням конкретних інтересів міста – що було б йому тільки на користь.

Основною ідеєю є перетворення Красноармійська в місто зі своєю специфічною красою та культурою. Звідси випливає, що місто має стати активним організатором різних культурних заходів, орієнтованих на різні верстви населення. Перетворення Красноармійська в місто краси і культури повинні очолити разом з міською владою компетентні та ініціативні фахівці в галузі культури. Перші кроки вже зроблені – за останні два роки Красноармійська музична школи ім.. М. Леонтовича започаткувала два музичні регіональні конкурси – «Музичні проліски» і «Срібні фанфари», в яких змагаються юні виконавці на народних і духових інструментах. Не виключено, що через деякий час індустріальний Красноармійськ стане таким же відомим, як невеличке італійське місто Ланчіано, яке знають у світі як місце проведення конкурсу баяністів і акордеоністів.  У Палаці культури ПАТ «Шахтоуправління «Покровське» вшосте проведено фестиваль духовної музики і співу «Крещением отверзаются небеса» і фестиваль дитячої творчості під патронатом православної церкви «Іскорка божья». Приємно, що і будівництво храмів, і просвітницька робота служителів церкви з населенням міста поступово перетворили його на осередок православної культури. Ці та інші приклади сприяють усвідомленню думки про наше місто як про багатоаспектний культурний центр, що динамічно розвивається. Для проведення серйозних культурних заходів у місті є кадри, палац культури, готелі і гуртожитки. Місту необхідні 2-3 культурних (в тому числі і спортивних) заходи на рік, які будуть проводитися щорічно і збирати учасників з різних населених пунктів. Це можуть бути фестивалі, конкурси, змагання молоді тощо.  Отже, просто місто Красноармійськ може стати Красноармійськом - містом краси і культури.  І в такому випадку просто  необхідно, щоб у ньому були книжкові магазини, магазини музичних інструментів, музеї сучасного мистецтва, галереї, де б проводилися виставки творчості  наших городян. Міська влада щорічно організує конкурс на кращий будинок, на кращу вулицю, під’їзд. А чому б не поширити перелік номінацій на кращий магазин? Можливо, це стимулювало б «нових господарів» прибратися біля порогу, зробити клумбу тощо?

Таким чином, це лише декілька пропозицій, які могли б при правильній їх реалізації вплинути на імідж Красноармійська позитивно. Звісно, виконання цих пунктів потребує фінансової допомоги місцевої влади, але також значну роль відіграє і ентузіазм жителів міста.

Література

Блэм С. Паблик рилейшнз. – М.: Сирин, 2002. – 201 с.

Королько В. Г. Основи паблік рілейшнз. М., «Рефл-бук», К.: «Ваклер». — 2001.,528 с.

Мойсеєв В.А. Паблік рілейшнз: Навчальний посібник /. - К.: Академвидав, 2007.- 224 c.

Почепцов Г. Г. Паблік рилейшнз: Навч. посібник. – 2-ге вид., випр. і доп. – К.: Знання, 2004. – 373 с.

Центр політичної інформації. Чисельність населення України. http://www.da-ta.com.ua/guest_atricle/2609.htm


Читати інші роботи



Відео

English version